Please Translate For Better Understanding

19.11.09

Masalah Kesihatan Wanita

KEPUTIHAN

PUTIH : Lelehan pekat, putih dan tidak menyebabkan kegatalan. Tapi jika sebaliknya itu menandakan jangkitan kulat.
JERNIH : Ia petanda kamu sedang ''subur''.
JERNIH SERTA CAIR : Ia boleh berlaku pada waktu berbeza dalam kitar kesuburan,dan mungkin keluar lebih banyak selepas senaman berat.
KUNING ATAU HIJAU : Ia mungkin petanda jangkitan terutama jika ia pekat dan agak berketul seperti keju,selain berbau busuk.Elok lah berjumpa doktor segera untuk rawatan lanjut..
MERAH KEHITAMAN : Boleh berlaku selepas haid,ia mungkin sisa darah haid.
''SPOTTING''/ LELEHAN MERAH : Ia mungkin berlaku disaat kamu sedang subur,ketika peringkat awal kehamilan,atau ketika kamu sedang dalam haid.Jika ia berlaku sepatutnya kamu haid-tapi ia tidak berlaku,maka kamu sebaiknya menjalani ujian kehamilan.

PERIHAL JANGKITAN KULAT
Hakikatnya setiap wanita sihat ''menyimpan'' sedikit kulat pada sekitar kawasan kemaluan. Begitupun,jika jumlahnya bertambah dari kadar sepatutnya,situasiakan berubah kepada jangkitan. Dan biasanya ia tiada kena mengena dgn si suami.
Antara puncanya termasukklah mengambil ubat antibiotik,hamil,kencing manis atau kesan terlalu panas hingga banyak berpeluh. Petanda jangkitan kulat? Antaranya ialah keputihan pekat,bengkak serta sakit pada sekitar rahim,gatal keterlaluan,dan kesakitan ketika seks berlansung.
Untuk merawatnya doktor akan mengambil contoh sel daripada kemaluan kamu untuk menentukan jenis kuman yang menyerang. Kemudain kamu mungkin akan diberi ubat untuk dimasukkan kedalam salur kemaluan. Ia berfungsi unntuk ''membersihkan '' kawasan terbabit.Tidak pun kamu mungkin akan diberi ubat makan..

JENIS JANGKITAN KULAT
Antara yang sering menyerang wanita muda ialah bacterial vaginosis (BV). Ia berpunca dapipada bakteria Gardenella Vaginalis . Antara tanda nya ialah lelehan kelabu atau kekuningan berbau hanyir yang lebih kuat selepas seks atau bila di basuh dengan sabun. Apapun ia boleh dirawat dengan antibiotik.
Selain itu bengkak pada alat sulit atau Bartholin cyst juga boleh dialami,iaitu bila berlaku pembengkakan setempat pada bahagian bawah bibir kemaluan.Pesakit mungkin tidak perasan kerana saiznya agak kecil. Ia boleh dikawal melalui pembedahan kecil untuk mengeluarkan cecair terkumpul pada kelenjar itu..
Sementara itu,trichomoniasis pula berlaku disebabkan oleh sejenis organisma yang digelar trichomonas vaginalis.Dan kamu boleh dijangkiti jika melakukan seks tanpa perlindungan bersama pasangan yang telah dijangkiti. Masalah ini perlu dirawat menggunakn antibiotik khusus. Selain lelehan kuning atau kekuningan (bagikes lebih serius), jangkitan ini turut menyebabkan bau hanyir dan rasa sakit serta gatal ketika buabg air kecil. Biasanya ketara selepas haid.
Chlamydia dan gonnorhea juga boleh memburukksn masalah keputihan..


Artikel di atas diambil daripada: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/1859853-keputihan-normal-atau-abnormal/
Diterbitkan pada: Januari 09, 2009





FARAJ LONGGAR

Faraj terdiri daripada ligamen dan otot. Malangnya banyak faktor yang menyebabkan faraj semakin longgar dan kurang keanjalannya dan menjadikannya tidak bermaya. Kelonggaran faraj tidak membahayakan sistem dalaman badan dan ianya juga bukan penyakit berbahaya tetapi ianya merupakan organ paling utama ketika melakukan hubungan kelamin maka disebabkan kelonggaran faraj akan memberikan impak yang kurang memuaskan kepada kedua dua pihak ketika melakukan hubungan seks.


Antara faktor yang menyebabkan kelonggaran faraj adalah kerana faktor melahirkan anak, terlalu kerap mengadakan hubungan seks dan juga memasukkan objek ke dalam alat kelamin dan sebagainya. Faraj secara beransur ansur akan kehilangan keremajaannya dan keanjalannya mengikut peredaran usia.

Ada banyak kaedah yang digunakan untuk mengetatkan faraj Secara tradisionalnya, masyarakat di Malaysia menggunakan manjakani khususnya setiap kali bersalin. Rasanya amat pahit namun sehingga kini masih ramai yang mengamalkannya sebagai suatu kemestian untuk merapatkan semula faraj selepas kelahiran anak. Namun kini anda tidak perlu lagi bersusah payah mendapatkan manjakani kerana ekstrak manjakani boleh di dapati dan dibotolkan untuk tujuan ini. Bukan itu sahaja, ianya juga dicampurkan dengan mengkudu, madu dan roselle di mana kesemua gabungan herba ini bukan sahaja mampu mengetatkan semula faraj anda namun berupaya mengawal kandungan gula dalam darah, mengawal tekanan darah, sebagai ejen anti oksida, mengawal masalah keputihan dan juga mengatur semula kitaran haid.

Memperkenalkan produk Nona Manja yang dirumUs khas untuk wanita yang mengutamakan keremajaan dalamannya.


0 ulasan:

Catat Ulasan