Please Translate For Better Understanding

2.11.09

Faraj Yang Sihat

Faraj yang sihat adalah sebersih dan semurni seumpama sekotak yoghurt ...

Sekarang ada pernyataan untuk memerangi beberapa mesej-mesej negatif yang kami terima tentang daerah nether. Kita sering diajar bahawa faraj kita kotor dan penuh kuman - umumnya bukan tempat indah untuk pergi. Namun pada kenyataan oleh Dr Hillier daripada Womans Magee-rumah sakit di Pittsburgh menyatakan sebuah "vagina yang sihat adalah sebagai bersih dan murni sebagai sekotak yoghurt". daripada Woman An Intimate Geography oleh Natalie Angier.

Faraj yang sihat adalah suatu sistem yang mengatur diri sendiri dan lebih bersih daripada mulut kita dan jauh lebih bersih daripada rectum. Ekosistem vagina adalah hubungan yang saling menguntungkan antara vagina itu sendiri dan mikro-organisma yang menghuninya.

Vagina penuh kehidupan dalam bentuk bakteria tetapi ini adalah bakteria baik yang akan melawan agar bakteria buruk keluar dari sistem reproduksi anda. Bakteria baik ini disebut lactobacilli yang merupakan organisma yang sama ditemui di yoghurt. Dalam vagina yang sihat lactobacilli ini menjaga persekitaran asid - sekitar 3,8-4,5 pH (sedikit lebih asid daripada kopi hitam yang memiliki pH 5).

Lendir faraj adalah "diperbuat daripada benda yang sama ditemui dalam serum darah, yang jernih, tipis, cecair likat yang tetap kukuh di belakang ketika komponen darah, seperti faktor-faktor pembekuan, terpisah jauh. Vaginal discharge terdiri dari air, albumin - yang paling berlimpah protein dalam tubuh - tersesat beberapa sel darah putih, dan mucin, substansi yang berminyak yang memberikan faraj dan serviks licin kemilau mereka. Discharge tidak najis, tentu saja, dan bukan merupakan produk sisa toksik daripada tubuh dalam erti air kencing dan najis. Tidak, tidak, tidak,. Ini adalah substansi yang sama seperti apa yang ada di dalam faraj, tidak lebih baik atau lebih buruk, ditarik ke bawah kerana kita bipedal dan graviti itu ada, dan kerana kadang-kadang cawan runneth berakhir. " laman 53-4 Wanita, yang intim oleh Natalie Angier Geografi

Bagaimana dengan bau?? Kita semua telah mendengar gurauan yang membandingkan organ seks kita berbau seperti ikan. Faraj yang sihat mempunyai bau tajam sedikit manis. Jika baunya tajam lagi daripada ini atau memerlukan masa pada bau hamis maka ini biasanya merupakan tanda bahawa keseimbangan telah mengecewakan dan Lactobacilli (bakteria baik) yang menang dalam pertempuran.

Ada banyak hal yang boleh mengganggu keseimbangan dalam faraj dan menyebabkan keadaan yang disebut bau bakteria Vaginosis.

* Tidak menjaga kebersihan - jika anda belum mandi selama seminggu - hal-hal yang akan mula mendapatkan aromatik. Tidak perlu menggosok atau menggunakan sabun wangi atau minyak wangi pada faraj anda. Air bersih yang terbaik, sebagai produk wangi banyak digunakan di sini boleh menyebabkan thrush.

* Penyakit - Jangkitan pelvik boleh menyebabkan Vaginosis. Candida adalah suatu kondisi dimana vagina menjadi terlalu basa (kerana diet, oral kontrasepsi, stres) menyebabkan beberapa bakteria jahat untuk membiak.

Kehamilan dan perubahan resultan dalam kadar hormon boleh menyebabkan thrush.

* Ubat-ubatan seperti kontrasepsi oral dan antibiotik boleh menyumbang untuk Vaginosis.

* Jumlah lactobacilli yang rendah - beberapa wanita kurang kukuh lactobacilli mengakibatkan mereka terdedah untuk jangkitan.

* Douching adalah benar-benar buruk untuk faraj. Ini membunuh lactobacilli dan meninggalkan vagina terbuka untuk serangan bakteria jahat.

* Sperma sangat alkali, sehingga ketika mereka tiba di vagina, vagina perlu bekerja ekstra keras untuk mengembalikan dirinya kepada status quo asid, hal ini dapat menyebabkan peningkatan bau singkat. Jika seorang wanita mempunyai banyak pasangan seksual dan tidak menggunakan kondom, iaitu terkena mungkin pelbagai jenis sperma, dia mungkin lebih mudah diserangi terhadap Vaginosis saat tubuhnya cuba untuk menyesuaikan diri.

Cara-cara mengekalkan faraj yang sihat

* Jangan pancuran. Satu-satunya pengecualian untuk Peraturan ini yang boleh diterima ialah jika anda cuba untuk hamil dan sedang cuba untuk menukar pH vagina anda untuk kebaikan yang lebih besar. Lakukan sesedikit yang anda boleh dan meningkatkan jumlah lactobacilli dalam diet anda melalui asupan upping yoghurt atau memuat tablet acidophilus

* Guna kondom jika anda mempunyai beberapa rakan - yang anda harus menggunakan pula untuk mengelakkan STD's.

* Makan makanan sehat yang baik, mengurangkan pengambilan gula (gula membantu orang-orang jahat tumbuh). Sertakan yoghurt baik atau acidophilus setiap hari.

* Pakailah seluar dalam kapas - ianya mampu mengelakkan pemeluapan dan memberikan pengudaraan yang baik untuk faraj anda.

* Jangan menggunakan parfum / minyak wangi ke faraj / labia anda.



0 ulasan:

Catat Ulasan